Start MRA behandeling

1
vandaag de MRA opgehaald in het ziekenhuis, een Easy Comfort wat gelijk is aan een Somnodent blijkbaar. Hij zit best wel strak om de tanden/kiezen heen en ik moest behoorlijke kracht zetten om hem er weer uit te krijgen. De dame van Vivisol heeft er wat afgeslepen en toen ging het ietsje makkelijker. Het kan wel een paar nachten duren voordat ik eraan gewent ben zei ze.

Hij staat nog op een vrij neutrale stand zei ze en over een paar weken gaan we kijken of de onderkaak nog wat verder naar voren moet.

Benieuwd hoe het slapen gaat vannacht. Ik slaap op zich prima en wordt niet vaak wakker, maar heb de hele dag een watten-gevoel in mijn hoofd en vermoeid. Hoop dat dit gaat helpen om me frisser en alerter te voelen.

Ik zal hier laten weten hoe het gaat.

Re: Start MRA behandeling

3
Oh. Ben benieuwd. Ik krijg hem volgende week. Bij mij heeft de Kaakchirurg hem aangemeten. Maar eerst nog een wortelkanaalbehandeling voor een ontsteking waar ik al 3 maanden mee loop. Mijn tandarts zei dat tandartsen niet zo blij zijn met die beugels vanwege gebitsproblemen. Hopelijk valt het mee. Geen apneus meer is waar we het voor doen!


Groet Agnes

Re: Start MRA behandeling

5
Vanacht voor het eerst met de MRA geslapen. Ik had de afgelopen weken mijn snurken geregistreerd met Snorelab op mijn telefoon om te kunnen vergelijken. Ik gebruikte al een soort zuignap die mijn tong naar voren houdt (Good morning snore solution). Deze werkt redelijk, maar valt vaak uit snachts.Nu dus voor het eerst geslapen met de MRA. De MRA zit op zich prima en ik ben niet wakker geweest. Wel wat gevoelige tanden, maar valt reuze mee.

Het heeft helaas echter nog niets geholpen, Mijn snurkscore was nog hoger dan het gemiddelde de afgelopen weken en ik ben nog vermoeider dan anders en heb hoofdpijn. Volgens Vivisol staat de MRA nu nog in de beginstand en zal de onderkaak na de eerste gewenning naar voren worden gebracht met de stelschroefjes. Ik hoop dat de MRA dan wel gaat helpen.

Re: Start MRA behandeling

6
Moet je de opnames ook naar Vivisol sturen?
Ik kan me voorstellen dat je door de beugel en de rare stand van je mond erger gaat snurken, maar ik ben geen expert. Ik ben een moeder van een 15 jarige met OSAS, die sinds vrijdag haar MRA heeft. Bij twijfel gewoon navragen bij Vivisol of bij je behandelaar in het ziekenhuis.

Een beginstand is nodig om kaakontwrichting en andere kaakproblemen te voorkomen. Ons laboratorium zegt verstellen na een paar dagen, de tandarts heeft nog niets gezegd, want we hebben de beugel meegenomen naar Ede, want de tandarts had het gereedschap niet om de ankertjes te verstellen. Controle was na 2 weken gepland, maar omdat ze hem uit doet in haar slaap, is dat uitgesteld.

Slaapapp werkt bij haar niet want ze heeft stille apneus.

Hoor graag hoe het verder gaat.

Groetjes,
Swanica

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Re: Start MRA behandeling

7
Hee anton70. Hoe gaat het nu ondertussen met je MRA beugel? Ik heb hem vandaag opgehaald bij de Kaakchirurg. Ik moest hem passen. De bovenkant zat zo strak dat ik hem er met geen mogelijkheid meer uitkrijg. De Kaakchirurg lukte het ook bijna niet. Na veel wrikken uiteindelijk wel. Toen heeft hij hem wat geslepen waardoor hij nu wat losser zit. Ik zie er wel tegenop zo'n strak ding om mijn tanden vannacht. Niet leuk. Maar goed, het is voor een goed doel en misschien valt het mee.


Groet Agnes

Re: Start MRA behandeling

8
Heerlijk geslapen de eerste nacht. Ik probeerde me te focussen op mijn vrijere ademhaling ipv dat strakke ding om mijn tanden. Wat me opviel is dat ik veel dieper kan ademhalen nu en dat ook doe. Een rustigere diepe ademhaling. Dat is fijn! Hoopvol. En niet gesnurkt zei mijn man.


Groet Agnes

Re: Start MRA behandeling

9
Hoi Agnes
Agnesvdw schreef:Heerlijk geslapen de eerste nacht. Ik probeerde me te focussen op mijn vrijere ademhaling ipv dat strakke ding om mijn tanden. Wat me opviel is dat ik veel dieper kan ademhalen nu en dat ook doe. Een rustigere diepe ademhaling. Dat is fijn! Hoopvol. En niet gesnurkt zei mijn man.
Prima instelling, hou dat vol!

Groetjes, Thea

Re: Start MRA behandeling

10
Hoi Agnes,

super dat je al minder snurkt nu. Ik vond hem de eerste nacht erg strak zitten, maar na een paar nachten was dat al een stuk beter. In de beginstand merkte geen enkele verbetering voor het snurken en inmiddels heb ik hem 3.5mm naar voren afgesteld. Het is wel iets minder geworden, maar ik snurk nog steeds veel. Ik heb inmiddels ook een nightbalance erbij gekregen om minder om mijn rug te liggen, omdat ik de apneus met name op mijn rug heb.

Re: Start MRA behandeling

11
Heb jij een Nightbalance gekregen? Ik hoorde dat die niet vergoed wordt? Ik verstel hem niet zelf maar moet over 4 weken terug. Heb nog veel kaakruimte om naar voren te gaan. Maar misschien is dat niet nodig, wie weet. Het zit idd strak. Maar zoals ik al zei. Ik ben dankbaar voor het ruimere ademen.


Groet Agnes

Re: Start MRA behandeling

12
Agnes, slechts 1 hulpmiddel wordt door de Zorgverzekeraar vergoedt. Je hebt al een MRA, dus die wordt vergoedt.

De Nightbalance wordt wel vergoedt door nu nog alleen Achmea en alles wat daar onder valt, maar dan ook alleen de NightBalance als deze bij positie Apneu voldoende werkt om de Apneu onder de vijf per uur te houden in zijligging.

Dit houdt in dat men deze vaak zelf zal moeten bekostigen (€350,00). Je kunt wel een periode de NB uittesten voor zo €50,00 om te kijken of je er baat bij hebt. Kopen daarna is mogelijk met een kleine korting vaak.

De Pose is ook een product van Nightbalance en deze is vrij aan te schaffen zonder doktersadvies. Ook deze kost circa €250,00
Laatst gewijzigd door Erwin67 op 24 okt 2015, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Start MRA behandeling

14
Hallo Agnes,

mag ik vragen bij wie jij een offerte hebt aangevraagd? Het laatste wat ik heb vernomen, was dat de NightBalance €350,00 kost en dat je hem voor €50,00 een paar weken mag uitproberen. Koop je hem dan, dan zou hij €325,00 moeten kosten.

Het kan zijn dat in de prijs die jij noemt de software om zelf uit te lezen is inbegrepen, ik weet dat die nogal prijzig is.

De NightBalance kun je vaak alleen via je arts ontvangen, hij/zij moet hier wel achter staan en als je meer Apneu in positie afhankelijk (rugligging) hebt dan in een andere houding, zijn zij meestal wel bereidt om je terwille te zijn.

De pose doet in feite hetzelfde, alleen er is geen uitleessoftware beschikbaar gesteld. Door middel van het ledlampje op de pose en de NightBalance, kun je door het knipperen van dit lampje na afloop, tellen hoe vaak je op de rug hebt geslapen en hoevaak het apparaat getrilt heeft.

Wist je dat er een speciaal Forum onderdeel is voor de SPT met meerdere informatie en gebruikerservaringen?

https://www.apneuvereniging.nl/forum/viewforum.php?f=67

Gr. Erwin

Re: Start MRA behandeling

15
Dag Edwin

Ik heb die offerte opgevraagd bij Vivisol. Of het inclusief software is weet ik niet. Dat ga ik natuurlijk controleren. Dat produkt dat jij noemt lijkt me ok. Draag je die om de nek trouwens? Dat lijkt me dan weer minder comfortabel. Ik zal ook op dat forum kijken. Moet me nog veel inlezen merk ik. Maat qua prijs is dat ook zeker de moeite waard. Bedankt!


Groet Agnes

Re: Start MRA behandeling

20
hi allen,

fijn dat jullie ervaringen delen, voor mij als 'nieuwe' apneu MRA klant helpt dat echt. Thks.

Wat me opvalt, de verschillen in behandeling. Dus belangrijk een goede MRA maker te kiezen die goed zorg verleent. Op andere plek op het forum vroeg ik hier naar. Welke zijn de beste?

Zou de vereniging en/of het forum hier meer op kunnen doen? En op gezamenlijke inkoop, zodat voordeel kan worden verkregen op kwaliteit en prijs?

Groet en thks.

Willem.