Mooi joh.
Zelf ga ik niet zo ver (is misschien maar goed ook, voor mij

) maar ik probeer juist wel alles uit de ademhaling (stroomsnelheid grafiek) te halen.
Het grappige is dat je wel aardig reageert met "gegevens" zoals ik had verwacht. Dit is dan ook wat ik gisteren al had willen/kunnen vertellen, maar de gok was een beetje te groot. Nu niet meer (denk ik) :
Wat ik herken van mijn eigen ademhalingsgegevens, is dat best regelmatig (je kan de klok er bijna op gelijk zetten) "events" optreden die iets duiden. Denk voor het gemak even aan heel diep uitademen. Gewoon 1 keer. Maar, als dat gebeurt dan heb je 48 (ik zeg maar wat) minuten later een erbij behorend event (zeg maar een vreemde ademhaling). Alsof het apparaat het doet. Echter - en ook al heb ik me er nooit echt op geconcentreerd omdat je daarvoor beter eerst software kan schrijven (is heeeel veel werk) - ik weet wel zeker dat ik dat zelf ben. Slaapstadium 1, slaapstadium 2 en zo.
Denk als dit : Je valt in slaap (kan je aan de ademhaling zien), maar je slaapt nog niet volledig. Jij wel, maar je lichaam nog niet. Dan, 10 minuten later zakt je hele lichaam in en lees je een "heheh, alles slaapt eindelijk". Dat is zo'n diepe uitademing. Je ziet ook gemakkelijk dat daarna de ademhaling anders is. Of, dat daarna een half uurtje Apneueren begint.

Of juist stopt.
Ben je er nog ?
Als je dit soort zaken eenmaal herkent (na een maandje koekeloeren in die gegevens) dan begin je ook te herkennen hoe je eigenlijk wakker wordt. Ook dan gebeurt er eerst iets en dit is een soort van tegenoversgeteld aan in slaap vallen. Ziet er heel anders uit, maar je kan het herkennen (ok, ik intussen wel). Denk nu als dit :
Iets begint je lichaam wakker te maken. Dat is groooote concentratie. Waaaat ? wakker worden ? neee !!
jawel. En intussen houd je je adem in.
Ik verzin natuurlijk veel te veel er omheen, maar het lijkt op een MIDDEL om je wakker te maken. Immers, als je te lang je adem inhoudt moet er van alles gebeuren om het ademen weer te laten beginnen. En tja, van de Apneuer is natuurlijk bekend dat hij/zij slecht slaapt. Steeds weer wakker worden en zo (arousal) om het ademen weer te starten.
Het lijkt dus (met mijn fantasie) een bewust mechaniek om wakker te worden. Gewoon even een Apneutje doen. :mrgreen:
Als jouw dochter rechtop in haar bedje komt, dan is zij al eerder aan het bewegen enzovoort. Jouw vaderinstinct wil jou wakker maken (vrouwen lijken daar beter in om logische redenen). Als mijn fantasie nu een beetje werkelijkheid is, wordt je dus een Apneu aangedaan om wakker te worden. Kennelijk duurt die 10 sconden of langer want anders registreert je apparaat het niet als Apneu.
Intussen denk jij dat je gewoon wakker werd en dat de Apneu daarná werd geregistreerd (wat volgens mij ook heel goed kan - bij mij in elk geval wel !). Alles is natuurlijk best kritisch qua timing (van jouw beschikbare meetmiddelen). Maar, kijk naar de grafiek in Sleepyhead en je ziet het zo.
En als je een maandje iedere dag dat soort zaken in Sleepyhead hebt bekeken, dan snap je ook snel wat je ziet. En of het bijzonder is.
Als je het niet erg vindt ... ik vind het zelf machtig interessant. Ik stel mij zo voor aan de ademhaling (achteraf) te kunnen zien dat je "instinctief" wakker wordt. Het zijn allemaal patronen (van ademhalen) en ze vertellen iets.
Hoe dan ook, ga maar eens kijken. Moet je wel steeds meteen 'smorgens doen anders weet je het niet meer (hoe je wakker werd en zo). Dan zie je gewoon aankomen dat je wakker gaat worden (wordt onrustiger).
Groeten,
Peter