Hoe andere kinderarts als huisarts geen verwijzing geeft?

1
Help help help!

We kunnen echt niet meer door 1 deur met de kinderarts. Mijn kind van 15 heeft haar sinds januari nog een nieuwe kans gegeven, toen zei ze al: ik haat haar. Toen wilde de huisarts al niet meewerken, maar we waren nieuw in de praktijk, dus hebben we haar advies opgevolgd om het toch te proberen op te lossen, maar Alice wil nu echt niet meer en wij ook niet. De emmer is aan het overstromen.
De huisarts wil echter geen verwijzing geven, is door de kinderarts beïnvloed, helaas voor ons, want dat had ze bij de vorige huisarts ook gedaan en daardoor zijn we van huisarts verandert. Nu gebeurt het weer.

Moet ik, of mijn kind, een advocaat in de armen nemen om naar een andere kinderarts te kunnen? Ik heb de verzekering vanmiddag al gebeld en nee, die kunnen hierin niet helpen. Ik heb wel het nummer van de gezondheidslijn gekregen, misschien dat die nog tips hebben, maar ik ben voor vandaag klaar, mijn hoofd wil niets meer. Heb al weer zoveel uitgezocht.

Is er iemand die weet hoe we het voor elkaar krijgen met ons kind naar een andere kinderarts te kunnen als de eigen huisarts geen verwijzing wil geven? Ik ben een ster geworden in het opnieuw uitvinden van het wiel. Dat is de behandeling die mijn kind krijgt. Ouders zoek het wiel uit en begin opnieuw. Doodvermoeiend. Weet iemand hoe dit wiel draait?

Groetjes,
Swanica

Re: Hoe andere kinderarts als huisarts geen verwijzing geeft

2
Swanica schreef:Weet iemand hoe dit wiel draait?
Met een beetje creativiteit kun je het wiel zelf draaien. Je vraagt bij een andere kinderarts een second opinion aan. De eerste arts is verplicht om daaraan mee te werken en de verzekering betaalt. Tijdens het gesprek met de nieuwe kinderarts kun je laten vallen dat je geen vertrouwen in de vorige arts hebt en dat je graag wilt overstappen. Daar werkt hij waarschijnlijk wel aan mee.

Andere methode: je geeft aan de verzekering aan dat je niet tevreden bent met de zorg die ze leveren. Zij betalen de arts, dus zij leveren de zorg. Gewoon zeggen dat je niet tevreden bent en dan kunnen zij een andere arts aanbevelen die ze onder contract hebben.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Hoe andere kinderarts als huisarts geen verwijzing geeft

3
Wat de verzekering betreft lieve Peter, dat gaat niet op. Ze kunnen wel zeggen wie ze onder contract hebben en waar je heen zou kunnen gaan, maar je hebt nog altijd een verwijzing nodig.

Wat het eerste betreft, we hebben al 2 second opinions gehad die totaal niet hielpen omdat de kinderarts van te voren met die nieuwe arts had gesproken en daardoor wij gen goede kansen meer maakten. De derde was naar het UZA wat we stiekem hebben gedaan, zonder medeweten van de arts, maar via de huisarts. En dat heeft 2 diagnoses opgeleverd: PCOS en OSAS en beide lijken nog samen te gaan ook, daar is op het moment veel onderzoek naar.

Of de kinderarts nog een verwijzing geeft, geen idee. Ik denk dat we een gesprek met haar aan moeten gaan dat het gewoon zo niet verder gaat en dat we nu echt een andere kinderarts willen. Toen ik de laatste keer flink tegen haar in ging, toen Alice was opgenomen, zei ze al bijna zoek dan een andere kinderarts, maar ik gaf haar geen kans, omdat ik nog niet uitgesproken was. Na het gesprek zei ze dat ze blij was dat ik zo eerlijk en open ben geweest, maar het heeft geen donder geholpen. En waarom ik een klacht tegen deze arts uit de weg ga, geen idee, maar die vrouw heeft iets, waardoor ik niet doe als gewoonlijk. Heb het antwoord daarop nog niet gevonden.

Maar dat is ook nog een optie, een klacht indienen. Ben alleen te moe om die nu goed te onderbouwen, maar ik kan het wel, eigenlijk. Heb al meerdere ingediend in de afgelopen jaren en ze allen gewonnen. Wat dat betreft ben ik als Greenpeace. Verzamel bewijzen, confronteer met bewijzen en vraag om een oplossing. Alleen daarna loop ik vast nu. En mijn oplossingen waren alleen voor ons voor dat moment, niet voor alle andere kinderen en ouders.

En ik weet dat ik dit op mijn pad blijf krijgen tot ik mijn lesje eruit geleerd heb en het dus niet meer nodig heb. Maar wat moet ik hier nu precies uit leren. Wat ontgaat me. Dat is mijn hamvraag. Of waar loop ik voor weg wat ik anders wel doe, nl. een klacht indienen. Ik moet er nog maar eens een nachtje of meer over slapen. De pijn die het me doet laat ik nu gewoon toe. Dat is beter dan alles binnen te houden en dan een vulkaan te worden. Dat heb ik nu lang genoeg gedaan. Nu huil ik veel, voel me veel down, maar ben constructief met alles bezig. Waar ik vast loop verzamel ik info of vraag, zoals hier, dingen na. Dat helpt me mijn bewijsvoering op te bouwen en dat zal binnenkort wel moeten, want ik ben bang dat de Raad de volgende stap gaat worden.

Maar belangrijk is nu hoe ik mijn kind verder kan helpen en weer naar school krijg. En door alle reacties hier begin ik wel ideeën te krijgen. Ik ben nu te emotioneel en te moe om goede beslissingen te nemen of actie te ondernemen. Dus even pas op de plaats en alles wat jullie schrijven laten bezinken. Bedankt voor je reactie, die zet in ieder geval mijn wieltje weer even in beweging.

Voor koken had ik vandaag geen energie. Zo vreet dit alles mijn energie op. Maar alles in liefde voor mijn dochter. Dank je wel voor het meedenken.

Groetjes,
Swanica

Re: Hoe andere kinderarts als huisarts geen verwijzing geeft

5
Nee, ben vergeten de kaart op de bus te doen. Ik heb mijn andere lidmaatschappen opgezegd, zodat ik vanaf 1 januari lid kan worden van de apneuvereniging. Ik was lid van de CCUVN en PDS vereniging.
Volgende maand is kerst en dat geld kan ik dan ff niet missen, moet kerst mooi maken voor mijn kind. Is een beetje een pleister op haar wonden, dus heel belangrijk. Maar in het nieuwe jaar ben ik lid. Dit is te belangrijk om niet te steunen. Er is nog zoveel onbegrip en onwetendheid hierover, dat is schrijnend. Dan is het nog schrijnender voor kinderen, dus de vereniging verdient al mijn steun.

Groetjes,
Swanica

Re: Hoe andere kinderarts als huisarts geen verwijzing geeft

7
Swanica schreef:Ze kunnen wel zeggen wie ze onder contract hebben en waar je heen zou kunnen gaan, maar je hebt nog altijd een verwijzing nodig.
Die verwijzing heb je alleen nodig omdat de verzekering anders niet betaalt. Als je met de verzekering afspreekt dat je naar een andere arts gaat heb je geen verwijsbrief meer nodig. Desnoods vraag je een kopie bij de eerste arts op en lever je die in bij de tweede.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Hoe andere kinderarts als huisarts geen verwijzing geeft

9
Vandaag het ik het juridisch steunpunt gebeld en die hebben gezegd wat Peter zei, de verzekering kan ook bepalen of we wel of niet naar een arts mogen. Dus heb ik de verzekering weer gebeld en ben van het kastje naar de muur gestuurd, met helaas het antwoord: de verzekering kan niets doen. Ik heb toen gezegd: dus er is niemand die iets voor mijn dochter doen kan? Kijk dan niet raar op als je het binnenkort op TV ziet, want dan heb ik ook geen andere keus meer. Hij gaf geen antwoord meer.

Het is allemaal voorgelegd nu op 2 plekken: juridisch en het patientenplatform. Nu moet ik wachten wat zei zeggen. Binnen 5 werkdagen moet ik antwoord krijgen. Heb ook de vraag met de bedreiging tot uithuisplaatsing bij hun neergelegd.

Ik moet nu met Alice naar de tandarts. Kaakpijn lijkt toch geen kaakpijn, dus ook maar een afspraak gemaakt bij de huisarts. Dat wordt nog leuk. Bedankt allemaal voor jullie advies. Ben weer een stapje verder, ook al is het niet de weg die ik had gehoopt.

Groetjes,
Swanica