Apneu overdag

1
Hallo,

Alweer een tijdje niet meer op het forum geweest daar het tot op heden beter ging, maar dan nu toch ervaar ik de laatste tijd dat ik overdag ook apneus heb, tenminste als je dit zo zou kunnen noemen.

He lijkt erop dat ik met regelmaat merk dat ik ben vergeten adem te halen, en dan met een diepe teug een hap lucht naar binnen moet halen om die vervolgens met kracht weer uit te ademen, net alsof ik mij ergens druk over zou hebben gemaakt maar dit niet zo is.

Toevallig moest ik vanmiddag bij de praktijk assistente zijn voor een longfunctie onderzoek die ik jaarlijks moet doen vanwege mijn COPD en noemde het toch even op waarbij zij mij erop attendeerde dat dit dus ook apneus zijn.

Met regelmaat merk ik dat ik nu tijdens het schrijven van dit artikel ook merk dat ik zo tussendoor diep moet ademhalen, net alsof de controle weg is, vreemd eigenlijk en eigenlijk nog niet ergens mee in verband gebracht, dus daarom mijn vraag komt dit bekend voor bij iemand.

Ik had ergens op het forum er al iets over gelezen, maar was alweer 2 jaar terug, dus daarom er een nieuw topic over heb gemaakt.

Overigens heeft de praktijk assistente gelijk voor mij voor morgen een afspraak gemaakt voor mijn longen, daar er een vreemd geluid hoorbaar is en zij wilt dat de huisarts daar even naar luistert.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Apneu overdag

2
Deze vraag is nog niet zo heel lang geleden ook al eens gesteld, mogelijk in een topic met een andere titel.
Ook ik merk dat ik overdag weleens vergeet te ademen, vooral als ik geconcentreerd bezig ben met iets. Ik ervaar dan precies wat jij beschrijft. Volgende maand ook maar benoemen tijdens mijn bezoek aan het ziekenhuis
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Apneu overdag

3
Krijgen jullie dan ook last van hartkloppingen? Zelf heb ik er wel last van namelijk. Mijn hart slaat op hol.

Ik heb van Sandra Houtepen begrepen dat dit hypoventilatie genoemd wordt.

Hyperventilatie ik de tegenhanger hiervan.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Apneu overdag

4
Ruud J, schreef:Krijgen jullie dan ook last van hartkloppingen? Zelf heb ik er wel last van namelijk. Mijn hart slaat op hol.

Groet RuudJ
Ik merk daar wel wat van, maar nu niet meteen dat mijn hart op hol slaat.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Apneu overdag

5
Naar aanleiding van wat Ruud er over vermeld heb ik dit even gegoogeld, en zou het er sterk op lijken voor wat mij betreft, juist omdat dit dus vaker voorkomt bij mensen met COPD.

Volgens het longfunctie onderzoek welke ik vanmiddag heb gehad bleek het zuurstof gehalte in mijn bloed ook niet helemaal in orde te zijn.

Maar voor diegene die hier iets over willen lezen heb ik deze link;

http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index ... ventilatie
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Apneu overdag

6
Pneutje schreef:Naar aanleiding van wat Ruud er over vermeld heb ik dit even gegoogeld, en zou het er sterk op lijken voor wat mij betreft, juist omdat dit dus vaker voorkomt bij mensen met COPD.
Ik heb ook COPD en had 's nachts met CPAP last van hypopneus met saturatiedaling. Nu ik met een ASV slaap heb ik 's nachts meestal helemaal geen hypopneus meer. Overdag wel last van hypoventilatie en snel benauwd als ik wandel of rustig fiets.

Re: Apneu overdag

7
Arkie schreef:
Pneutje schreef:Naar aanleiding van wat Ruud er over vermeld heb ik dit even gegoogeld, en zou het er sterk op lijken voor wat mij betreft, juist omdat dit dus vaker voorkomt bij mensen met COPD.
Ik heb ook COPD en had 's nachts met CPAP last van hypopneus met saturatiedaling. Nu ik met een ASV slaap heb ik 's nachts meestal helemaal geen hypopneus meer. Overdag wel last van hypoventilatie en snel benauwd als ik wandel of rustig fiets.
Hoe kom je erachter dat je hypopneus met saturatiedaling hebt?

En wat is een ASV? Oh sorry staat in je onderschrift :oops:
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Apneu overdag

8
Pneutje schreef:Hoe kom je erachter dat je hypopneus met saturatiedaling hebt?
De hypopneus met saturatiedaling zijn alleen betrouwbaar aan te tonen met behulp van een slaapregistratie (PG of PSG). Als uit de slaapregistratie blijkt dat de hypopneus te grote saturatiedaling veroorzaken krijg je soms extra zuurstof.

p.s. Een ASV is een gewelddadige PAP die mij met veel overtuigingskracht laat doorademen. [bigsmile] [bigsmile]

Re: Apneu overdag

9
Ehm ...
Agnes-HAM schreef:Deze vraag is nog niet zo heel lang geleden ook al eens gesteld, mogelijk in een topic met een andere titel.
Mogelijk betrof dat mijn eerste topic hier : Overdagse Apneu
Maar Agnes en allen, ik kom niet in dit topic terecht omdat ik naar m'n eigen teksten zoek of zo, maar heel indirekt omdat ik er eigenijk nog steeds mee bezig ben, via wat lezen over COPD en Hypoventilatie maar weer op dit forum terecht kom en als nieuwste dit topic vind. Een soort van cirkel rond.

Nou, bijna dan, want het zou wel aardig zijn als anderen op hetzelfde komen als ik om zodoende te bepalen wat er nou eigenlijk aan de knikker is met mij en wellicht ook anderen.
De link die (ik meen) Ruud gaf is best wel goed om even door te lezen : http://www.eerstehulpwiki.nl/wiki/index ... ventilatie

N.b. voor Ruud : ik denk zelf dat als je hart(slag) op hol slaat, je een plotseling zuurstof tekort zou kunnen hebben (en de reden daarvoor ga ik niet over).

Nu waarom ik in dit topic begon te typen :

Via allerlei wegen (uitgezocht) zou het kunnen zijn dat ik iets met een onjuist koolzuurgehalte (CO2) heb. Maarrr, dat heb je nogal snel bij verkeerd ademhalen;
Als je je wat inleest in deze materie, zie je ook hoe je werkelijk fout kan ademen, hoe dat fout is doordat je via de borstkas ademt in plaats van via middenrif en hoe je daar zelfs pijn van kan krijgen.
Voor mezelf heb ik even alles aangevinkt (voldoe aan al die symptomen). Maar nou kom ik heel recent achter iets raars en wat andere mensen heel gemakkelijk ook kan zijn opgevallen of zelfs kunnen proberen :

Het lijkt alsof ik niet tegen sinas met prik kan. En ... het gaat om de prik (heb 7-up ook geprobeerd). Uiteraard zie ik spoken als ik zeg dat ook dat koolzuur betreft. Maar toch ...
Wat gebeurt er ?

Zie voor je een normaal glas sinas en dat je met af en toe een teugje dit in een half uurtje nuttigt. Eigenlijk gaat het al vrij snel fout, want je begint te zuchten en te steunen en van die diepe ademteugen te nemen alsof je adem tekort komt (ik kom geen adem tekort voor mijn gevoed, maar het gebeurt gewoon zo, net zoals bij stress zeg maar).
Als ik het goed begriijp is dit al een vorm van hyperventileren.
De bovenkant van mijn borstkas wordt er helemaal stijf van (nou ja, zo voelt het) en gaat gewoon pijn doen.
Ik krijg het vrij snel weer goed (paar minuten) als ik een paar slokjes bier neem, want overigens altijd al een middel is geweest om tegen hetzelfde euvel te vechten.

Het laatste (zelfde euvel) snap je niet direkt, maar is wel cruciaal. Immers, dat is praktisch mijn enige probleem : een kl*te stress gevoel zonder dat er stress aan de orde is. Ik kan er de hele dag last van hebben en een biertje lost het op. Maar ... nu heb ik 'm andersom te pakken :
Ik kan de hele dag nergens last van hebben en de sinas wekt hetzelfde gevoel op. Echt hetzelfde. Ik kan nu dus ineens dat gevoel opwekken. Let wel, wat mij betreft het gevoel waar heel veel mensen met apneu last van hebben. Stresserig, buiten adem, geen enkele reden en ontstaat spontaan.

Het idiote (of niet) is dat er ergens een slaapkundig arts is die oppert dat ik last van koolzuuropstapeling kan hebbben. Eigenlijk als een soort van konklusie uit : "Oh, dus je klachten zijn die van een Apneuer, maar je AHI is 0 ? wel, dan ...". Of deze arts gelijk heeft zal ik spoedig zien, want vannacht een onderzoek naar dat CO2 gehalte (geen idee nog hoe dat werkt maar zou continu bloed moeten meten ?).
Maar wat nou zo raar is, is dat ik stom toevallig eergisteren de konklusie trek dat ik met die sinas moet stoppen, waar ik daar een week eerder mee was begonnen.

Om het on-topic en herkenbaar te houden :
Zo'n diepe ademhaling is precies wat je ook doet nadat je dacht "oops, ik stopte met ademen !" en als je Sleepyhead - het ademen bekijkt zie je daar ook precies hetzelde na een flinke apneu.
Overigens denk ik al veel langer dat zo'n enorme ademteug (ook 'snachts) slechter voor je is dan het een tijdje niet ademen. Maar laat dat maar even.

Iemand last van een glaasje prik ?
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Apneu overdag

10
PS:

Ook lekker dom ... Ik zit mijn eigen topic nog eens door te lezen en zie in de laatste reaktie (van Ruud) dit staan :
Door dit hypo-ventileren adem je niet genoeg of helemaal niet uit, waardoor je last krijgt van koolzuur opstapeling in je lichaam.
Tja, destijds zei me dit niets natuurlijk en nu begin ik er zelf over. [hamster]
Dat je er zo lang over moet doen (half jaar) om een cirkel rond te krijgen !

Alleen, mijn hart slaat nooit op hol (zie post van Ruud aldaar). Dat is juist super-stabiel en wat mij betreft *te* stabiel (reageert niet snel genoeg op extra zuurstof behoefte, o.i.d.).
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Apneu overdag

11
Ook ik heb ontdekt dat ik niet tegen koolzuurhoudende dranken kan, voorheen dronk ik ook met regelmaat sinas light koolzuurhoudend en had in die tijd eerder last van winderigheid en later ontdekte ik ook die apneus overdag.

Nu dat ik daar alweer een tijdje mee ben gestopt is in ieder geval de winderigheid vrijwel verdwenen en blijken de apneus ook weg te blijven.

Ook hetzelfde met bier ervoer ik hetzelfde, maar door mijn diabetes ben ik al een tijdje gestopt met alle vormen van alcohol omdat dit de bloedwaardes teveel in de war schopt.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Apneu overdag

12
Aha ... grappig wel weer.

Ok.
Of deze arts gelijk heeft zal ik spoedig zien, want vannacht een onderzoek naar dat CO2 gehalte (geen idee nog hoe dat werkt maar zou continu bloed moeten meten ?).
Kan aan de oorlel (haarvaatjes meten).

Nou, ik weet niet of dit wat gaat brengen;
Even aannemend (na een snelle Google) dat een CO2 waarde van 35 t/m 45 normaal is vond men die van mij wat aan de lage kant (bij wakker zijn gemeten). Was meestentijds 34 en 33 heb ik ook wel gezien. Geen idee wat er 'nachts is gebeurd, maar ik denk niet veel spannends.

Wat spannender was is dat mijn zuchtende ademen mooi optrad (wakker zijn) - maar wat nogal snel gebeurt bij mij - en dat ik kon aantonen dat het zware biertje ook eigenlijk na 2 slokken al hielp.
N.b.: Jenever helpt ook. Normaal bier helpt niet. Toch eens goed uitzoeken wat de overeenomst is tussen dat betreffende bier en de jenever.

De sinas moch ik niet toepassen want daar hadden de verpleegkundigen geen opdracht toe gekregen (klopt, want die ervaring heb ik dus pas een week of 2 terwijl de afspraak al veel langer stond).

Groeten,
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: Apneu overdag

13
Hallo allemaal!

Ik heb nu al een aantal jaren slaapapneu en gebruik 's nachts een cpap. Ik voel me wel wat beter maar ben nog steeds heel erg moe. Ben heel veel kilo's aangekomen de laatste jaren en heb heel veel andere wazige klachten waarvan we de oorzaak niet kunnen vinden. Elke keer andere testen en onderzoeken maar hier komt meestal niks uit. Ik heb het idee dat de druk van de cpap te hoog staat en ook overdag apneus heb. Wie weet hoe ik hierachter kan komen? Zou ook heel graag willen weten wat andere voor klachten / operaties / ziektes hebben gekregen door de slaapapneu.

Re: Apneu overdag

14
Hallo,

Om de druk te controleren of deze juist staat ingesteld zou je eens na moeten vragen of aan de longarts of de leverancier van je cpap.

Ik gebruik mijn cpap ook al heel lang, en heb eerlijk gezegd mij nooit afgevraagd of deze juist staat ingesteld, omdat ik er eigenlijk vanuit ga dat deze zichzelf insteld. Ik heb een auto cpap

Elk jaar wordt de cpap uitgelezen in het ziekenhuis en wordt er eigenlijk nooit iets over gezegd, ze kijken denk ik voornamelijk of je Ahi op een aanvaard getal staat.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Apneu overdag

18
Zo'n vingertop meter ziet er wel handig uit, en zo goedkoop! Werkt het na een tijdje nog behoorlijk?
Ik wil wel op aliexpress bestellen maar heb er nog geen ervaring mee. Ben wat aan het zoeken naar meer info over hoe alles werkt op de site, zoals op deze link heb ik veel gevonden. Moet je douanekosten betalen voor zoiets van $10?

Re: Apneu overdag

19
Onder (ik dacht) euro 20 geen bijkomende kosten. Ik heb prima ervaringen op aliexpres. Alleen een beetje geduld hebben.
geen overgewicht, cpap sinds januari 2013. ResMed Airsense 10. Druk 7,4. Dreamwear masker. Sinds 2018 BiPap; helaas van Philips.

Re: Apneu overdag

20
Voor zover ik kan nagaan (geen vergelijkingsmeter oid) werkt hij prima. Soms even zoeken voor hij het signaal vindt, maar voor die prijs kan ik daar niet wakker van liggen. Mijn metingen bleven aangeven dat ik zuurstoftekort had, tot de ERP eindelijk op -3 gezet werd en ik beter kon ademen. Nu weinig tot geen zuurstofsaturatie dalingen meer, ook niet overdag. Ik denk dan dat hij echt goed meet, omdat de metingen overeenkomen met mijn subjectieve ervaring. Wat betreft verzendkosten, dat scheelt per leverancier. Het is de moeite even door te zoeken, al selecteer ik meestal op 'geen verzendkosten'. Maar soms ben je met verzendkosten toch goedkoper uit als het apparaatje goedkoper is. En ja, bij Aliexpres heb je wel geduld nodig. Maar deze was er best snel, binnen een paar weken.