Re: Meeroken en apneu

3
Swanica schreef:Wat ik me afvraag is: wij roken allebei. Hoe slecht is dit meeroken voor de apneu bij kinderen? Heeft dat ook invloed op de apneus?
Meeroken is slecht voor iedereen, dus ook voor kinderen. In Amerika is het zelfs verboden om te roken als je met kinderen in één ruimte bent, zelfs al is dat je eigen woonkamer.

Waarom wil je dan nog weten of dat ook invloed op apneus heeft?
Ik heb dit forum verlaten.

Re: Meeroken en apneu

4
Hoi Swanica
Swanica schreef:Wat ik me afvraag is: wij roken allebei. Hoe slecht is dit meeroken voor de apneu bij kinderen? Heeft dat ook invloed op de apneus?
Roken is gewoon slecht. PUNT! Ik heb in mijn zwangerschappen en tijdens de tijd dat ik borstvoeding gaf niet gerookt. Die tijd viel het mij niet zwaar om niet te roken. Helaas rookte mijn man in die tijd nog wel al was het nooit waar de kinderen bij waren. Toen ik geen borstvoeding meer gaf ben ik weer begonnen met af en toe een trekje aan zijn sigaret. Geen verwijt naar hem want als volwassene was dat mijn eigen verantwoording. Dom, dom, dom en dat weet ik en zal het mezelf nooit vergeven!

Nu is hij al jaren gestopt en ik weer een roker. Nog steeds hetzelfde principe: Nooit roken waar een niet roker bij is, ook al is het een volwassen niet roker. Bij kinderen al helemaal niet! Zien roken stimuleert tot roken. Dat wil ik mijn kleinkinderen niet aandoen. Ja ik ben een roker maar beperk het. Ik wil het zeker niet als lekker of ontspannend over brengen naar mijn kleinkinderen.

Groetjes, Thea

Re: Meeroken en apneu

5
Voor een MRA gebruiker kan ik dit niet beoordelen, voor een CPAP gebruiker wel. Mijn huis heeft hete-lucht verwarming en een behoorlijk actief afzuigsysteem (mensen ruiken het over het algemeen niet in mijn huis dat er gerookt wordt) maar als mijn zoon wat meer dan gemiddeld rookt (beneden) en ik zet 's-avonds mijn masker op dan is het net of ik een asbak voor de luchtinlaat heb staan doordat lucht actief aangezogen wordt.

Sinds ik door verkoudheid de afgelopen 2 weken wat kortademig ben rookt hij voornamelijk buiten en dat is heel goed te merken. Ook voor hemzelf want hij rookt nog maar de helft :wink:

Groeten, Bram

Re: Meeroken en apneu

6
Mooi antwoord Thea. Ik was gestopt tijdens de zwangerschap. De kraamhulp bracht mij er weer aan.

Maar buiten dat we weten dat het slecht is, wat doet meeroken bij mensen met apneu? Ik heb alvgelezen dat roken en apneu niet goed is. Meeroken lijkt me dan ook niet zo goed??

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Re: Meeroken en apneu

7
Tapatalk moet ik nog aan wennen. Zag daardoor de andere antwoorden niet. Bedankt voor alle reacties.

Eigenlijk wist ik het antwoord wel.... ik ga de links nog ff lezen.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI GRA-L09 met Tapatalk

Re: Meeroken en apneu

8
Roken is een slechte gewoonte net zoals heel veel andere slechte leefgewoonten van de mensheid. En slechte leefgewoonten hebben een negatief effect op de weerbaarheid van de mens. Dit geldt op lichamelijk gebied en ook op psychisch gebied. Daar hoeven we geen onderzoeken meer naar te verrichten omdat dat algemeen bekend is. Als er ergens een zwakke plek is, dan zal het negatieve effect daar meestal als eerste zich aandienen.

In hoeverre een slechte gewoonte als roken invloed heeft op apneu is niet te zeggen volgens mij. Er zijn veel dingen die van invloed zijn op apneu, de ervaring van apneu en dergelijke. Ik heb in de afgelopen maanden geleerd dat orde, rust en regelmaat mij helpt om goed te slapen met CPAP. Dat heeft geen directe invloed op mijn apneu, maar wel een positief effect op mijn algemene staat van zijn (welzijn).

Apneu is in mijn ervaring een op zich zelf staande aandoening. zoals ik het ervaren heb heeft het een negatief effect gehad op heel veel dingen zowel lichamelijk als psychisch. Nu ik me hier bewust van ben maak ik andere keuzes wat betreft activiteiten, voeding, levensomstandigheden en dergelijke. Dat draagt bij aan mijn welzijn waardoor mijn kwaliteit van leven aanzienlijke is verbeterd de afgelopen maanden.

Re: Meeroken en apneu

9
Dat geeft moed Fons. En meer heeft een mens niet nodig. Te weten dat aanpassingen helpen en dat daardoor de kwaliteit van leven weer toeneemt. En dat willen we ook voor ons kind. Niets minder en niets meer. Zoveel vragen we toch niet: help ons kind weer goed te kunnen slapen, te leren wat ze wel en niet moet doen voor haar lichaam, geef haar begrip en steun, dan komt het vanzelf wel weer goed. We vragen geen 100%, we zijn al met 10% tevreden. Daar vechten we nu al een half jaar voor. Precies een half jaar nu weten we wat ze heeft en schijnt behandeling een moeizame weg te zijn in Nederland. We gaan weer terug naar het begin: Belgie. Maandag 7 december a.s. vindt er weer een slaaponderzoek plaats. Ja, we zijn weer een stap verder. Heideheuvel komt in zicht, systeemtherapie is gestart vandaag, dan moet die 10% haalbaar worden in afzienbare tijd. Lang leve de apneuvereniging. Zonder jullie had ik het niet gekund.

Groetjes,
Swanica

Re: Meeroken en apneu

12
Swanica, het is een heel proces, je doet soms 4 stappen vooruit, en dan weer 3 stappen achteruit. Het is goed om weer terug te gaan naar België en daar opnieuw te laten kijken. Heel veel sterkte!

Re: Meeroken en apneu

13
Tja... Over het roken:
Roken zorgt voor een verminderde opname van zuurstof, omdat het je longen sloopt en ze vol komen met teer en troep. En dan ook nog een vergrote kans op longkanker.

En dan heb je apneu: soms krijg je geen zuurstof binnen door je ademstops. En dan gaat het opnemen van zuurstof ook nog moeilijker omdat er in je omgeving gerookt wordt.
Geen exacte wetenschap, maar gewoon logisch denken.

Als de gezondheid van je kind voorgaat, stop je al na de eerste opmerking: meeroken beschadigt longen. Punt.
Je kinderen moeten het de rest van hun leven doen met de gevolgen die ze oplopen door jouw verslaving.

Als dat al niet voldoende reden is... :roll:

(ow ja... ik rookte vroeger als een ketter, ben inmiddels 16 jaar, 4 maanden en 5 dagen gestopt. In mijn dromen rook ik nog steeds en soms mis ik het zelfs nog, zeker een paar keer per maand zou ik toch wel willen... Ik ben een van die gestopten die dus nog steeds verslaafd is...
Maar geen haar op mijn hoofd die er over na zal denken om mijn kinderen en partner te vergiftigen met mijn verslaving.
Ja, soms ben ik heel stellig in wat ik vind.)