Re: diagnose ! m,n hele lijf is van de wap !!!

1
Hoi Loes.
Welkom bij dit illustere gezelschap.
Veel van wat je opnoemt herken ik wel van uit de tijd dat mijn apneu nog niet behandeld was.
De prikkende armen, bijvoorbeeld.
Maar sommige herken ik ook wel van diabetes.
Heb jezelf wel eens je bloed daar op laten controleren?

Andere dingen, zoals de duizeligheid, herken ik als bijwerking van Simvastatine, een cholesterolmedicijn.
Gebruik je iets dergelijks?

Al met al denk ik dat deze klachten niet onder één kwaal te vangen zijn en denk ik dat het verstandig is met dit lijstje eens naar de huisarts te stappen.
Er zou zo maar eens meer aan het handje kunnen zijn.
(Niet om je ongerust te maken, maar om in overweging te nemen)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: diagnose ! m,n hele lijf is van de wap !!!

2
Hallo Loes
o-moe-loes schreef: nachtelijk zwetend wakker worden met hartkloppingen , is door adrenaline teveel .
en oorsuizen , natuurlijk de oververmoeidheid.
Oorsuizen wel al was dat pas na mijn meningitis en ik had al jaren langer apneu.
o-moe-loes schreef: 12 kilo afgevallen , in een half jaar tijd , komt ook door de stress denk ik van het hebben van allerlei
klachten en maar niet kunnen vinden .
klachten die lijken op het prikkelbaar darm syndroom , dus veel niet meer kunnen eten .
Dat abnormaal afvallen had ik pas in 2013, dus 9 jaar na de diagnose. Bij mij kwam dat door galblaas problemen. Die kwamen door mijn super hoge Hb van tig jaren onbehandeld apneu van kinds af aan. Mijn galblaas zat helemaal vol met gruis veroorzaakt door dat hoge Hb.
o-moe-loes schreef: klachten die lijken op het prikkelbaar darm syndroom , dus veel niet meer kunnen eten .
Yup, had ik ook tot ik met het koolhydraat beperkt dieet begon. Ik was weer bijgekomen na het verwijderen van mijn galblaas en kwam ondanks matig eten gestaag weer bij. Na het starten van het koolhydraat beperkt dieet weer netjes op gewicht gebleven en geen darmproblemen meer.
o-moe-loes schreef: Kramp onder m,n ribben , zenuw scheuten /krampen rug.
Herken ik niet.
o-moe-loes schreef: Kramp onder m,n ribben , zenuw scheuten /krampen rug.
Hele moeie pijnlijke onder rug, vaak duizelig -overdag, met bibbers.
Vaak duizelig overdag herken ik door mijn te lage bloeddruk die met de jaren steeds lager wordt. De kramp onder mijn ribben ook maar dat heb ik in al die jaren pas 2 keer gehad, waarschijnlijk door te hoog reiken of een te heftige hoestbui. De bibbers heb ik niet, alleen als ik door drukte vergeet of geen tijd heb om te eten.
o-moe-loes schreef: s,nachts ook wakker worden van prikkende slapende armen ,
en iedere morgen prikkende armen ,
Yup heb ik ook door PLMD, in de armen erger dan de benen. Dat krijg ik vooral bij ernstige vermoeidheid of erge stress ook overdag al rond 12.00 uur.
o-moe-loes schreef: De rest van je klachten herken ik niet. Bij mij zijn het merendeel van deze klachten pas de laatste jaren ontstaan, dus pas na de diagnose. Achteraf blijk ik al van kind af aan apneu te hebben al kreeg ik de diagnose pas toen ik 49 jaar was. Ik gebruik nu ruim 11 jaar de CPAP en dacht na de eerste 3 jaren dat ik beter af was zonder CPAP. Pas toen ik verplicht zonder CPAP moest slapen besefte ik hoeveel beter ik het met CPAP deed. Ik wil in ieder geval nooit meer zonder tot er een goed alternatief is gevonden.

Groetjes, Thea

Re: diagnose ! m,n hele lijf is van de wap !!!

4
hallo Loes.

Ik herken deel van je klachten: ik heb voor het gemak je lijstje even gekopieerd en mijn reactie er achter gezet.

klachten die lijken op het prikkelbaar darm syndroom , dus veel niet meer kunnen eten: alleen toen ik betablokkers en opremazol(maagmedicatie) gebruikte.
Kramp onder m,n ribben , zenuw scheuten /krampen rug: Niet alleen in rug maar in alle ledematen, rug, romp, schouders en hooofd.
Hele moeie pijnlijke onder rug, vaak duizelig -overdag, met bibbers: Herken ik niet.
s,nachts ook wakker worden van prikkende slapende armen: Alleen bij inslapen als iemand met spel prikt en als het erg is het gevoel alsof iemand met een mes steekt. Toen ik betablokker gebruikte het gevoel als er een leger nanorobotjes onder mijn huid door liep.
en iedere morgen prikkende armen , en benen die ook watterig aanvoelen , duidelijk iets met m,n bloedsomloop : Alleen toen ik betablokkers gebruikte.
ook zijn m,n aderen van m,n handen en voeten dat met opstaan even helemaal gezwollen: Herken ik niet.
Het gevoel dat m,n klieren in m,n nek zijn opgezet , niet van te zien , aan de buitenkant: soms. maar had een tijd erg vaak kaak en holte klachten waar dat mee samen leek te hangen.
maar ook een druk gevoel in m,n hals , en in m,n oren: herken ik. hoor bij inspanning mijn hartslag als een soort kloppende suis in mijn oor.
en m,n ene oog is vooral s,avonds waziger, ook aan die kant soms een nare stekende pijn door m,n slaap naar m,n hoofd toe. Wazig zien alleen toen ik betalblokkers gebruikte. Stekende pijn ook daarna nog.
Al deze dingen, waar ik dus ook angstig over werd, van wat is dit toch ? hebben tot gevolg dat ik soms ten einde raad ben en best heel gestrest ben geworden . wat nou ook weer niet bevorderlijk was voor de slaappneu: Volgens de neuroloog is het bij mij andersom. Door de apnues verkeer 'mijn lichaam' regelmatig snachts in doodsangst daardoor raakt het in hyperarousal ( fysieke stress reactie) Omdat ik daarnaast ( of juist daardoor?) steeds in en uit mijn slaap schiet kom ik ook niet aan voldoende diepe slaap. Dat is de fase waarin lichaam en geest zich hersteld... onder andere van stress. Huisarts en psycholoog dachten ook dat mijn klachten psychosomatisch waren. Ik heb herhaaldelijk gezegd dat mijn lichaam snachts in doodsangst leek te verkeren... terwijl mijn hoofd geen idee had waarom (geen zorgen, piekeren of angstige gedachten... ). Achteraf gezien had ik het dus bij het juiste eind.

Re: diagnose ! m,n hele lijf is van de wap !!!

5
Hoi Loes, ik herken je klachten niet als zijnde apneu-klachten.
En toch durf ik ook niet te zeggen dat ze er compleet los van staan.
Slechte nachtrust zorgt voor een verminderde weerstand en dan kan je lichaam helemaal van de 'wap' zijn.
Zelf ben ik lichamelijk weerbaarder waardoor vage en suffe klachten verdwenen zijn in de loop van de tijd.
En dat is wel iets wat velen herkennen: Allemaal maffe klachten die niet te plaatsen zijn.