Mijn eerste drie nachten slapen met een snorkel

1
In mijn vorige blog beschreef ik hoe ik een blaasapparaat meekreeg, met de mooie naam DreamStation. Om terug te lezen, klik hier: http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... =62&t=9941.

Hier beschrijf ik Mijn eerste drie nachten slapen met een snorkel...

De kop is eraf! En, om alvast de conclusie van dit blog te verklappen, het viel allemaal reuze mee! :D

Ik vond het helemaal geen leuk idee om met een blaasapparaat te moeten slapen. Maar goed, na het tanden poetsen dan toch maar de draagtas met de DreamStation geopend en het ding geïnstalleerd. Dat bleek inderdaad een fluitje van 'n cent. Bakje vullen met water, de twee delen van de blaasmachine aan elkaar geklikt, stekker erin en daar begon 'ie al gelijk te blazen! Gauw weer uitgezet, toen het neusmasker opgedaan en de slang eraan geklikt en de machine aangezet en op de ramp-knop gedrukt.

Ik probeerde rustig op mijn rug te blijven liggen. Wel kreeg ik het gevoel dat ik zwaar moest ademen om de machine aan de gang te houden in plaats van omgekeerd. Het voelde een beetje alsof ik aan het roeien was: inademen, uittrappen en de riemen door het water, uitademen, bladen uit het water en oprijden, inademen, uittrappen, enzovoorts. Met zoveel lucht door het diepe ademen viel ik natuurlijk niet in slaap! Normaal gesproken val je in slaap omdat de CO2 concentratie in je bloed oploopt maar dat gebeurde nu natuurlijk niet. Iets rustiger proberen te ademen dan maar. Maar die luchtblazer gaf zich niet zomaar gewonnen, ik kreeg steeds het gevoel alsof ik een ballon was die moest worden opgepompt. Soms stokte de blazer, zo leek dat althans, omdat ik van ademhalingsritme wisselde. Toen begon er ook heel zachtjes lucht langs de rand van het masker te ontsnappen, met korte piepjes. Mmmm. Wat een gedoe, was ik dan toch wat te onbevangen geweest? :?

Na ruim drie kwartier (0.8 uur in het digitale tijdperk, 48 minuten) heb ik de DreamStation maar opnieuw op ramp gezet. En toen ben ik alsnog in slaap gevallen! De volgende ochtend bleek ik 6.8 uur te hebben geslapen met een AHI van 6,1 - dus 6,1 maal 6,8 is ongeveer 40 ademstops in de hele nacht. Dat leek mij nog best een boel? Want dat betekent dat de DreamStation dus maar liefst 40 keer niet heeft gewerkt, toch? :( Aan de andere kant, uit mijn slaaponderzoek was een AHI van 30,6 gekomen dus dit was toch al een belangrijke vermindering van het aantal ademstops. Zo bekeken deed de DreamStation het dus prima. :lol:

De dag verliep verder niet anders dan anders. Ik voelde mij ook niet fitter dan anders, ik had nog steeds zin om door te slapen in plaats van uit bed te komen en gedurende de dag had ik ook weer een paar duidelijke geeuw-aanvallen.

De tweede nacht met mijn snorkel op (zo heb ik mijn neusmasker-met-slang inmiddels gedoopt) ging het eigenlijk nog gemakkelijker. Ik viel gewoon snel in slaap en ik had ook niet meer het gevoel dat ik werd opgeblazen en hard moest uitademen. Wel had ik de bevochtiging verhoogd van 1 naar 2, want ik had een behoorlijk uitgedroogde mond gekregen in de eerste nacht. Ik sliep meer dan acht uur achter elkaar, met een AHI van 7,6. Mijn mond was weer helaas toch helemaal uitgedroogd, nog erger dan voorheen door het snurken. Ook de tweede dag voelde ik mij verder niet anders dan anders.

De derde nacht heb ik de bevochtiger maar meteen op 5 gezet, de hoogste stand. Leek geen enkel verschil te maken, de volgende ochtend had ik alweer een totaal verdroogde mond. Ook werd ik 's nachts een keer wakker om te plassen en toen kon ik de slang niet los krijgen. Dus het hele neusmasker met bandjes en al voorzichtig over mijn hoofd getrokken, luchtblazer uitgezet en eerst maar even naar de WC. Bij terugkomst in bed een heel gehannes met die slang die niet meer los wilde. Het ene eind wilde niet meer los van de DreamStation en het andere einde wilde niet los van het verbindingsstukje van de snorkel. Ik zal wel iets verkeerd doen, je moet vast ergens subtiel op drukken of zo. Dus de hele boel maar weer over mijn hoofd geschoven, bandjes goed gedaan, blaasmachine aan en meteen weer doorgeslapen.

De derde ochtend had ik een AHI van 5,7. Kijk, er begint zich al een patroon af te tekenen! De hoogste druk van de afgelopen nacht was 10,5. Geen idee of ik me daar zorgen over moet maken, dus dat doe ik dan nog maar niet. Wel grappig als je bedenkt dat ik eergisteren nog niet eens in slaap kon komen met een druk van 6 en dat nu de druk tijdens mijn slaap al is opgelopen naar ruim 10! Zoals altijd gewoon weer twintig minuten onder de douche gestaan om helemaal wakker te worden. Vandaag ook weer een paar keer flink gegeeuwd. Verder voelde ik mij prima. Wel beginnen mijn neusvliezen wat geïrriteerd te raken, er komen 's ochtend allemaal korsten uit. En ik houd de hele dag een droog gevoel in mijn mond en keel. :(

Maar het is me toch echt alles meegevallen - tot nu toe, ten minste :D Wel hoop ik gauw ook iets positiefs te merken van het slapen met een snorkel. Want daar doe ik het toch voor? Ik houd dus nog maar even vol! :D

[wordt vervolgd]

Rugslaper

Re: Mijn eerste drie nachten slapen met een snorkel

4
Hoi rugslaper

Leuk om te lezen. Ik heb echter wel een vraag: Slaap jij met een mondmasker? Want pas dan snorkel je en dat heb ik ruim 3 jaar gedaan. Toen ik echt in zee ging snorkelen vond mijn instructeur het vreemd dat ik het zo perfect deed want dat had hij nooit eerder meegemaakt. Mogelijk flauw van mij maar neus is slurf, mond is snorkel ;). Ga echter door met updaten want het leest zeer prettig.

Groetjes, Thea

Re: Mijn eerste drie nachten slapen met een snorkel

5
Hoi Rugslaper, ik denk dat je in je slaap onbewust met mond open slaapt. Een goede kinband zal dit voorkomen. Als je mond gesloten zal blijven, zal het droge gevoel minder zijn.

Je hebt een nieuw model cpap en ik weet niet of men daar al een bijpassende verwarmde slang voor heeft ontworpen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar