Bevochtiging via dreamstation

1
Als nieuwe cpap gebruiker (10 nachten) ga ik over 2 nachten op vakantie. Kamperen in een vouwwagen.
Ben overigens benieuwd wat ik daar moet knutselen om alles weer prettig te hebben staan. Met een cpap moet je wel creatief zijn! Knutselen voor een geruisloze plaatsing, hoe leg of hang ik de slang handig etc😉.

Maar nu mijn vraag: omdat de nachten met kamperen kunnen afkoelen heb ik verwarmde slang bij mijn dreamstation gekocht. Vannacht met de bevochtiger geprobeerd op stand 1. Ik vond het erg benauwd. Wat me opviel is dat met een gewone slang er continue lucht ontsnapt via het “membraan” in het vaste deel van mijn Resmed P10 neuskussen masker.
Met de bevochtiging aan en verwarmde slang lijkt er bijna geen lucht te lopen. De druk met name bij uitademen lijkt heel groot.
Herkent iemand dit? Kan ik iets anders doen?

Over uitademingsdruk nog een vraag;
Kan je in je titratie periode met een variabele druk tussen 6-12 een verzoek doen om de flex optie asn te laten zetten? Of helpt dat alleen bij een vaste druk? Mijn 90% druk ligt rond de 10. En ik kan er 7 uur mee slapen maar heb als ik ‘s nachts wakker wordt wel de ramp nodig om in slaap te vallen. Na de eerste dagen spierpijn krijg ik dat nu weer terug. Een druk van 10 is ook een stuk hoger dan berekend via de nekformule. Die kwam uit op 7,7.
Weet iemand hoe dit kan komen?

Bedankt alvast

Re: Bevochtiging via dreamstation

2
Keedjee schreef: 21 jul 2019, 08:36 Met de bevochtiging aan en verwarmde slang lijkt er bijna geen lucht te lopen. De druk met name bij uitademen lijkt heel groot.
Deze uitspraken lijken tegenstrijdig... in ieder geval kunt u de totale uitstroomsnelheid uitlezen in OSCAR/Sleepyhead.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Bevochtiging via dreamstation

3
Je kunt ook bij een variabele druk instelling de flex-a functie aanlaten zetten. Probeer de stand van de bevochtiger eens 1 of 2 standjes hoger uit en kijk wat dan het resultaat is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bevochtiging via dreamstation

4
Ik heb op dit moment alleen een laptop van mijn werk waar ik geen downloads op kan doen. Dus ook geen Oscar. Binnenkort wel.

Er stroomt wel lucht uit de machine de slang en het masker in maar er vloeit geen lucht weg uit het membraan van de P10.
vanavond weer geprobeerd. De verwarmde en gewone slang via de bevochtiger laten lopen en in beide gevallen krijg ik de lucht bijna niet terug geblazen vanuit het masker.
Met de gewone slang op de cpap zelf geen probleem.

Re: Bevochtiging via dreamstation

5
Alleen als er aan de binnenkant van het filter bij de Resmed Airfit P10 vocht zit dan kan het verstopt raken. Ik heb ditzelfde masker jarenlang gebruikt met mijn Resmed AirSense 10 met bevochtiger waarbij Climate control en slangtemperatuur beiden op 'Auto' stand staan en had er totaal geen last van. Dit masker staat er ook om bekend dat je haast geen wind voelt uit het filter. Daarom wordt dit ook als een fijn masker ervaren. Zeker voor de partner.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bevochtiging via dreamstation

6
Wat Ruudj zegt. Als je het vaste deel van het masker hebt schoongemaakt/afgespoeld moet het goed drogen voor gebruik. De doorgangen zijn zo klein dat een klein beetje vocht de boel al kan verstoppen, dit kan je er ook bijna niet uitblazen.

Ik doe het masker periodiek een paar uurtjes in het water met een tablet kunstgebitreiniger om evt organische verontreiniging uit dat filter te krijgen.

Re: Bevochtiging via dreamstation

7
Het gekke is dat is de slangen gewisseld heb binnen 5 minuten. Dus als de boel niet goed droog geweest is dan had dat ook invloed gehad op de gewone slang zonder de bevochtiging. Maar daarmee was het uitademen te doen.
Vanavond nog een poging. Zal alles nog eens heel precies langslopen.

Ruud; voel jij met de bevochtiging en verwarmde slang bijna geen wind uit de P10 komen? Ook niet met een gewone slang?

Groet K
Laatst gewijzigd door Keedjee op 22 jul 2019, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Bevochtiging via dreamstation

8
Een gewone slang gebruik ik nooit. Altijd de verwarmde slang. Ik voel iets uit het filter komen maar dat is vlak voor het filter. Bij andere maskers voel je de straalstroom duidelijk en ook op een grotere afstand.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bevochtiging via dreamstation

10
Na wat meer variaties geprobeerd te hebben ervaar ik dat de cpap met bevochtiging veel minder geluid maakt dan zonder.

Vannacht met bevochtiging een AHI van 0,5 dus dat is prachtig. Maar wel een 90% druk van 12. A-flex laten aanzetten vanwege de spierpijn op rug en borst. Misschien dat het ook komt vanwege een ander bed (kamperen).
De benodigde druk neemt de laatste dagen toe. Kan dat te maken hebben met een andere setting?