Cardiale disfunctie

1
Ze is 1 jaar aan de pap therapie en omdat ze maar problemen bleef houden is ze over gestapt naar een ander ziekenhuis.
Omdat ze na een jaar nog steeds veel klachten had waaronder druk op de borst overdag benauwd is en heet en kout. Ook heeft ze veel spierpijn en is ze erg nerveus.In het nieuwe ziekenhuis is besloten om de druk vast te zetten op 5. Hij stond op variabel 4-8. Nu had ze vannacht al weer 7.5 AHI terwijl dat met de hogere druk mooi laag was. Ze heeft atrium fibrulatie, maar met het hart gaat het op dit moment goed vertelde ze.

Mijn vraag voor haar is: wie herkent dit en kan haar advieseren?

Groet Ingrid

P.s.Guy kun jij haar advies geven?

modedit RM: titel aangepast
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Ik stel een vraag voor een vriendin

2
Beste ingrid,

Het is heel moeilijk om met deze summiere informatie een conclusie te trekken die kan leiden naar verlichting van de klachten. Zeker als er een overlap is met een cardiale component. Cardiale disfunctie geeft gelijkwaardige symptomen als benauwdheid, moe, slecht slapen enz. De enigste manier om uit te sluiten of het aan de cpap ligt is het verrichten van een psg. Rookt ze? Heeft ze een copd component? (Dit geeft ook benauwdheidsklachten die niet door de cpap behandeld worden bv). Dan is een longfunctie zinvol. Een capnografie gedurende de nacht geeft extra zinvolle informatie.
Ik zou beginnen met een psg. Een ahi van 7.5 op de cpap zou ik me niet zo druk om maken. Als ze slecht slaapt met de cpap zegt de gemeten ahi niets. Cpap van 5 is bijna fysiologisch. Dat hebben we allemaal in onze longen. Dit voorkomt dat de longen (beter longblaasjes) tijdens de rustfase tussen twee ademhalingen in , niet samenvalt.

Grtz

Re: Ik stel een vraag voor een vriendin

3
Beste Guy,

Ik heb haar net aan de telefoon gehad.
Ze vertelde mij dat ze inderdaad copd had en rookte.
Ze twijfelt wel aan die diagnose want ze heeft ook een tumor in haar keel.
Deze wordt nog verwijderd.
Een long functie test is dus al wel gedaan en daar bleek uit dat ze vaak hyperventileert.

Ze slaapt met de cpap verder wel goed ook een dutje tussen door gebruikt ze trouw het masker.

Voor heen sporte ze 2 maal in de week, maar ook dat gaat niet meer.
Ook vertelde ze mij vanmorgen dat ze helemaal geen zin aan eten had.

Ze heeft voor haar hart problemen een pysmaker en daardoor schijnt haar hart nu geen problemen te geven.

Hopelijk kan ze wat advies krijgen want ze zou zo graag wat beter willen functieoneer.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: Cardiale disfunctie

4
Beste Ingrid,

Gezien de complexiteit van deze situatie zou ik naar de huisarts gaan. Dit heeft niet alleen met haar SAS (slaap apneu syndroom) te maken denk ik. Sterkte!